Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

onsdag 29. mai 2013

Puh, nå går det litt fort rundt veggene her.  Bra temperatur og tilførsel av vann gjør at det vokser veldig.  Må bare puste med magen og tenke på at det er fridag igjen på torsdag, fredag, lørdag og søndag.  Var ute med kamera i kveld og da ble Podophyllum (fotblad)  den utvalgte.  Jeg har vel før sagt at vi ikke er plantesamlere, men denne er et resultat av den må jeg ha følelsen.  Den er morsom og er ikke så ofte å se.  Den blomstrer med en liten rosa blomst som man her ser knoppene av og så setter den en rød frøkapsel på høsten som ligner en liten paprika.  Denne er ikke giftig og i følge boken regnet som en  riktig lekkerbisken av indianerne i fersk tilstand.  Har ikke prøvd, men det bør jeg kanskje. 
  
Har 3 stykker, men de bør bli flere.  Enten ved deling eller frø.
Etterhvert er det bladverket som tar over, men slik den er nå synes jeg den er riktig orginal.  Det er masse som er favoritt nå i mai, tulipaner ikke minst, men jeg velger denne.  
Utmaningen som du inte vill missa!

4 kommentarer:

  1. Flott innlegg!..jeg har akkurat fått et fotblad med min hagenabo..og viste ingenting om den..så dette var midt i blinken:)
    Vil gjerne prøve å så flere..har du prøvd det?..vanskelig?
    Ha en fin kveld:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, har kjøpt disse tre, men har tenkt å prøve å dele, en først og alle hvis det går bra. Prøver kanskje frø, men er litt utålmodig, så lykkes deling går jeg for det. Koselig at du likte innlegget:-).

      Slett
  2. Så spennende plante, denne Fotblad. Jeg tror ikke jeg har sett den annet enn på bilder før. På de to øverste bildene dine ser det ut som en klynge dukker på stilk. Noen med hår og andre med hette/skaut. Artig:)

    SvarSlett
  3. De ser ju nästan levande ut! Alltså som små dockor med caper som är ute på promenad.

    Kram

    SvarSlett

Setter stor pris på tilbakemeldinger og innspill fra dere der ute, så legg gjerne igjen en kommentar!